vrijdag 18 april 2014

Kruiden en moestuin

Ik droom al jaren van een groente- en kruidentuin. Liefst met een mooie kas erin. Niet z'n saai aluminium ding, maar z'n sfeervol houten huisje van glas waar ik al vroeg in het voorjaar kan beginnen met tuinieren en heerlijk kan genieten van de eerste zonnestralen. Ruimte hebben we genoeg, maar helaas is er van een greenhouse voorlopig nog geen sprake. Ieder jaar zijn er wel andere dingen die voor gaan in de tuin. Een schapenhek, een nieuwe poort of zoals vorig jaar een nieuwe veranda vloer. 

Bovendien werd mijn droom niet echt begrepen. 'Wat moet jij nou met een moestuin' zegt mijn man altijd. 'Je kan de groente niet eens koken.' Maar dat antwoord gaat inmiddels niet meer op. Mijn kookkunsten zijn misschien nog niet spectaculair, maar ik doe mijn best en ik gebruik ook altijd verse groente en kruiden. Zelfs de salades krijgen vandaag de dag extra aandacht. Vroeger scheurde ik gewoon het zakje open en schudde dan de sla in een schaal met een fles dressing ernaast. Tegenwoordig mix ik veel verschillende soorten sla en maak ik de dressing lekker zelf. 

Ik vind dan ook dat ik dit jaar wel een groente- en kruidentuintje heb verdiend. Enkele oude teilen heb ik alvast gevuld met kruiden en hopelijk kan ik binnenkort ook aan de slag met heerlijke groente, zoals tomaten, courgette, aubergine en bijvoorbeeld rode biet voor in salades of bij de geitenkaas. 

Wie weet krijg ik dankzij mijn eigen gekweekte groente en kruiden wel meer plezier in koken. Ik kan nu in ieder geval mijn grote hobby uitoefenen, namelijk tuinieren. Ik maak nou eenmaal liever mijn handen vuil aan aarde bij het planten dan aan vlees bij het rollen van gehaktballen.

Ach ja, ieder zijn hobby. 


Foto's: links bovenin is mijn eigen kruidentuintje de overige foto's komen van Pinterest. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten